Doa Awal Tahun & Akhir Tahun Hijriah


Doa Akhir Tahun dibaca 3 kali pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib  pada akhir bulan Zulhijjah.
Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata
"Kesusahan bagiku dan sia-sia lah pekerjaanku menggoda anak Adam pada setahun ini dan Allah binasakan
aku satu saat jua. Dengan sebab membaca doa ini, Allah ampunkan dosanya setahun"
Berikut adalah Doa Akhir Tahun
doa-akhir-thn0.jpg
Maksudnya:
Allah SWT berselawat ke atas penghulu kami Muhammad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka.
Wahai Tuhan, apa yang telah aku lakukan dalam tahun ini daripada perkara-perkara yang Engkau tegah daripada aku melakukannya dan aku belum bertaubat daripadanya. Sedangkan Engkau tidak redha dan tidak melupakannya. Dan aku telah melakukannya di dalam keadaan di mana Engkau berupaya untuk menghukumku, tetapi Engkau mengilhamkanku dengan taubat selepas keberanianku melakukan dosa-dosa itu semuanya. Sesungguhnya aku memohon keampunanMu, maka ampunilah aku. Dan tidaklah aku melakukan yang demikian daripada apa yang Engkau redhainya dan Engkau menjanjikanku dengan pahala atas yang sedemikian itu. Maka aku memohon kepadaMu.
Wahai Tuhan! Wahai yang Maha Pemurah! Wahai Yang Maha Agung dan wahai Yang Maha Mulia agar Engkau menerima taubat itu dariku dan janganlah Engkau menghampakan harapanku kepadaMu Wahai Yang Maha Pemurah. Dan Allah berselawat ke atas penghulu kami Muhammad, ke atas ahli keluarga dan sahabat-sahabatnya dan mengurniakan kesejahteraan ke atas mereka.
Barangsiapa yang membaca doa akhir tahun ini, maka syaitan akan berkata:
"Hampalah kami di sepanjang tahun ini".
-
Doa Awal Tahun dibaca 3 kali selepas maghrib pada malam satu Muharram. Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata
"Telah amanlah anak Adam ini daripada godaan pada tahun ini kerana Allah telah mewakilkan
dua Malaikat memeliharanya daripada fitnah Syaitan".
Berikut adalah Doa Awal Tahun
doa-awal-thn0.jpg
Maksudnya:
Allah SWT berselawat ke atas penghulu kami Muhammad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka.
Wahai Tuhan, Engkaulah yang kekal abadi, yang qadim. yang awal dan ke atas kelebihanMu yang besar dan kemurahanMu yang melimpah dan ini adalah tahun baru yang telah muncul di hadapan kami. Kami memohon pemeliharaan dariMu di sepanjang tahun ini dari syaitan dan pembantu-pembantunya dan tentera-tenteranya dan juga pertolongan terhadap diri yang diperintahkan melakukan kejahatan dan usaha yang mendekatkanku kepadaMu Wahai Tuhan Yang Maha Agung dan Maha Mulia.
Wahai Tuhan Yang Maha pengasih dari mereka yang mengasihi dan Allah berselawat ke atas penghulu kami Muhammad. Nabi yang ummi dan ke atas ahli keluarga dan sahabat-sahabatnya dan kesejahteraan ke atas mereka.

Selangkah Musafir ke Akademi Al-Quran 5


Tepat pada jam 1.45 tengahari, 18 Zulhijjah 1431 bersamaan dengan 23 November 2010, satu rombongan kereta yang sarat dengan 6 penumpang telah pun menuju ke arah masjid Sultan Idris, Ipoh, Perak.

Jime_AQ5-73

Senarai penumpang selamat mendarat adalah:
  1. Izzudin Hamidan (Anti-FB)

Tujuan dan matlamat kami satu.. lillahi ta’ala untuk menghantar sahabat kami, Zulhaziman Mat Salleh atau lebih dikenali sebagai “Jime” ke arena pentas Akademi Al-Quran 5 yang kini sedang giat mencari finalis-finalis sebanyak 10 orang untuk ke pusingan akhir.

Musafir bermula dengan penuh kegembiraan selepas solat zohor berjemaah. Saudara jime baru sahaja selesai dengan final examnya yang diberi nama HI (Heat Integration eyh?). Dikatakan itulah subjek tersusah semester ni.

Perjalanan kami disertai lebih kurang ENAM orang penumpang dalam sebuah kereta Wira Putih milik sahabat kami, saudara Izzudin Hamidan. Driver pilihan hati musafirun kali ini adalah saudara Nu’man Hilmy Mujahid, seorang penulis blog fotografi, http://www.fotogu.com. :P

Doa musafir memohon lindungan Allah dibaca seawal musafir kami bermula oleh saudara Nasrol Mohd Sani. Kami terus menuju tanpa hala ke arah Ipoh kerana saudara Jime juga tidak pasti di mana lokasi Sultan Idris tersebut. Kami semua buntu sambil bergelak besar di dalam kereta ditambah pula dengan kapasiti kereta yang “lapang”. :P

Tiba-tiba datang satu bantuan dari pemilik kereta, yaa~ handphone baru beliau memiliki satu sistem yang canggih yang ni Global Positioning System atau GPS. Kami gumbira kerana kebuntuan telah dipecahkan! :D

Kami terus menuju dengan hala yang jelas dan nyata ke arah yang ditunjukkan oleh sistem tersebut. dan apabila sampai ke tempat yang dituju pada pukul 2.45 petang , kami semua menyebut,

Laaaa…..Masjid Negeri Ipoh rupenye!!”, sambil gelak yang agak sakan.

Kereta diparkir. Lantas kami masuk ke dalam masjid untuk mencari samada program ini masih berjalan atau tidak. Tangga dinaiki. Kecewa~lalu kami turun semula dan terlihat satu bunting yang tertulis “Akademi Al-Quran 5” .. ^_^ kami terus memasuki bilik tersebut dan keadaan di dalam bilik tersebut umpama program yang telah habis sambil ada 2 orang pekerja teknikal yand sedang sibuk dengan alatan mereka.

Selepas adegan tolak menolak, akhirnya Jime dipilh untuk bertanya kepada abang tersebut. Nah! jawapan yang diberikan tidak mengecewakan. Kaunter pendaftaran ada di sebelah hadapan masjid. Kami menuju ke sana dan kelihatan ada seorang perempuan yang sedang menunggu-nunggu kehadiran kami.

“Kak..ni tempat pendaftaran Akademi Quran ke kak?” soal kami.
“Yup..berapa orang ni nak masuk?” soal kembali akak tersebut.
“Kami datang 6 orang ni kak……tapi.. yang ni je masuk” , sambil menolak Jime ke kerusi pendaftaran.
akak tu pun buat muke camni.. –______________-“

Jime_AQ5-5 Jime_AQ5-4

sambil2 jime daftarkan diri, Nu’man dan Izzudin sempat berborak-borak dengan akak tersebut. Kami menceritakan tentang bahawa generasi Al-Quran semakin pudar selepas diberitahu bahawa hanya baru 10 orang sahaja yang mendaftar sejak pagi tadi.

Jime_AQ5-18 Jime_AQ5-15

Kami berehat di ruang legar masjid sebelum dipanggil masuk. Jime tiba-tiba terlupa bagaimana tarannum hijjaz. Dicontengnya kertas bagi mengingat kembali tarannum tersebut. (dia nak buat toyol agaknya) :P

Jime dipanggil masuk.

Jime_AQ5-31 Jime_AQ5-35

Kami sempat berseloka sementara crew teknikal menyiapkan prop dan studio. Ambil gambar dengan bakdrop dan tiba-tiba kami terjumpa mikrofon yang bertulis Akademi Al-Quran 5. Lantas jime tanpa segan silu terus menjadi pengacara majlis pada hari tersebut. Abang crew tu pulak memang sporting.. die kata,

Wow..jadi pengacara nampak? haa~ xpe..xpe… main la.. bukak lampu spotlight tu kasi terang sikit~”

Jime_AQ5-39 Jime_AQ5-34

ngehe~ cayalah bang..sporting abes! ^_^ kami pun buat sesi interview dan pemenang utama Akademi Al-Quran 5 secara bayangan adalah Saudara Izzudin Hamidan.. kami ketawa sambil buat muka serius menjalani sesi interview. Seronok!

Set telah siap. Jime ambil tempat duduk. Jime adalah peserta pertama selepas ini. Tiba-tiba jime cakap
“Nervous la plak” … dup dup dup~~

Jime_AQ5-37Jime_AQ5-38

Syarat-syarat pertandingan diulang kembali. Diceritakan tentang buzzer dan juga ulasan panel hakim nanti. Kami semua disuruh senyap dan tidak dibenarkan membuat bising. (boleh ke agak2? :P)

Countdown oleh Floor Manager dimulakan bagi memulakan program..

5…
4…
3…
2...
1…

WE ARE ON AIR!
Jime_AQ5-43 Jime_AQ5-49
“Peserta pertama, Saudara Zulhaziman b Mat Salleh dengan no D011 sila ambil tempat.”
Jime mengambil tempat di depan RehalDho dengan langkah yang tenang dan yakin. Para hakim bertanyakan beberapa soalan peribadi sebelum dimulakan ujian Al-Quran.
Antara perkara yang paling menggelikan hati adalah apabila salah seorang juri bertanya kepada Jime,

“Saya nampak dari borang awak ni. Awak berpengalaman luas dalam ilmu bacaan Al-Quran. Juara The Qurra’ UTP. erm.. Awak orang kelantan ye? Kenapa takde bunyi loghat kelantan ye?” soal juri tersebut.

Jime dengan selamba ya ya dan tenangnya menjawab, “Baru lepas exam”

“err??” Juri bingung -____________-“

hehe..kelakar sungguh ketika tu.. program diteruskan dengan soalan diajukan kepada Jime. Ada 4 soalan, dan para juri akan pilih satu. Mana-mana yang kena tu kira nasiblah~ Jime dapat surah Al-A’raaf .. Aduh~ surah ni jime kata die memang xtahu sangat sebab surah ni baru bagi dia. tapi Jime terus mengalunkan surah dengan nafas yang panjang dan bersahaja sambil menjaga tertib bacaan Al-Quran dan tarannumnya. Sambil diperhatikan bacaanya  oleh para panel hakim..
.
.

Jime_AQ5-53 Jime_AQ5-55

Selesai bacaan.. Kami pun tarik nafas lega sebab jime berjaya.. pada telinga kami, suara Jime dah kira masuk tahap sedap dah. :)

Beralih kepada komentar para hakim.. ada 3 bahagian yang dievaluasi..
  1. Fasohah (Kelancaran)
  2. Tajwid (Hukum Bacaan)
  3. Tarannum (Lagu)

Jime_AQ5-58 Jime_AQ5-60

Antara komentar baik yang diterima Jime:
  • Sukar dicari kesalahan besar dalam bacaan dan kelancaran
  • Suara yang sedap dan boleh dilihat pengalaman dalam bacaan Al-Quran

Namun masih ada juri yang dapat mengesan sedikit sebanyak kesalahan yang dilakukan oleh saudara Jime yakni:
  • Suara macam tak lepas habis seperti tertahan-tahan dan tidak nyaring
  • Harakat mad jaiz & mad wajib tidak cukup
  • Nak buat wuslah (nahawand + rast dlm satu nafas) tapi tidak berjaya
  • Tiada markah bonus utk wuslah (juri ckap kalau dapat buat memang dapat banyak markah)
  • Berhati-hati supaya tidak tertukar antara Ha halus dan Ha tebal.

Selesai sesi komentar. Jime mengucapkan terima kasih dan salam. Jime turun dari pentas dengan senyuman seolah-seolah jime dapat mengagak sudah komentar ini bakal diterima buat beliau kerana beliau tidak biasa dengan surah ini. :P

Ana dah agak dah akan kena komen mcm tu.. memang susah nak menang ni.. surah tu ana tak biasa praktis.” ujar Jime sambil senyum manisnya.

Kami pun menenangkan Jime. dan Jime secara spontan berkata,
“Ana datang tadi memang saje2 je nak testing dan nak lepas tension exam, tu yang main-main tu mula-mula.. datang sini xprepare apa-apa pun.. Last-last tengok main-main sungguh time atas pentas”, kami ketawa je dengar jime cakap mcm tu. hehe~ :D

Jime turut diinterview bagi menyatakan pendapat tentang prestasi dan program Akademi Al-Quran ini..

Jime_AQ5-61 Jime_AQ5-62

Program ditangguhkan untuk Solat Asar. Kami solat Asar berjemaah di Masjid bahagian atas. Imamnya adalah salah seorang dari panel hakim tadi.. hehe~ ana senyum je.. selesai solat, Jime bersalam dengan imam tersebut dan imam tersebut memberikan senyuman kepada Jime seolah-olah berkata,

Cuba lagi Zulhaziman.. biase la tu..semua orang buat salah.. tapi lain kali janganlah main-main mikrofon lagi kalau dah tahu nak masuk pertandingan.. ape daa~” dialog ini adalah rekaan semata-mata. :P

Kami pun pulang kegembiraan setelah berjaya mendapat saman dari Dewan Bandaraya Ipoh kerana tak bayar parking..hehe~

Jime_AQ5-71 Jime_AQ5-72

Pengakhiran musafir kami dihangatkan lagi dengan kami bernasyid beramai-ramai di dalam kereta.. Masing-masing menunujukkan bakat masing2 dengan bass nya, vokal nya, harmoninya…macam2~ kami gumbira dengan musafir yang mungkin kali terakhir sebelum kami grad..alhamdulillah..oh lagu tersebut??Lagu tersebut bertajuk.

“ISTERI CERDIK YANG SOLEHAH”

Galeri Gambar ^_^
atau anda boleh ke FACEBOOK saya di SINI.

Hidup untuk tangkap gambar

JEFFRY suka merakamkan wajah dan reaksi kanak-kanak sepanjang kembara fotografinya di banyak negara.


WANITA Jepun itu mengamati foto-foto yang terpamer di galeri pameran itu dengan penuh minat. Tidak lama kemudian dia melirik ke arah Jeffry Lim sambil melemparkan senyuman lebar dan menaikkan ibu jarinya menandakan isyarat bagus. Tiada dialog.
Jeffry, 31, yang sedang ditemu bual penulis menyambut senyumannya dengan wajah yang puas.
"Bila kita dapat membuatkan orang gembira itu adalah perasaan yang tidak boleh dibeli dengan wang," kata Jeffry, jurugambar profesional tanah air yang berpangkalan di Amerika Syarikat dan Malaysia kepada Jurnal ketika ditemui di pameran fotonya, Feel di Bangsar Shopping Center (BSC), Kuala Lumpur baru-baru ini.
"Foto, seperti juga lukisan, ialah bahasa universal. Sesiapa jua boleh memahami dan merasainya," tambah anak kelahiran Kuantan, Pahang itu yang telah memenangi lebih 20 anugerah foto.
Jeffry merupakan jurugambar bebas yang telah bekerja dengan 500 syarikat yang tersenarai dalam Forbes.
Dia juga telah bekerja dengan beberapa syarikat dokumentari yang mengeluarkan program seperti National Geographic Channel, National Geographic Traveler, Discovery Channel dan AP (Associate Press).
Dia juga terlibat dalam projek-projek buku bergambar kembara Petronas seperti Petronas Trans Himalayas, Petronas South Asia Axpedition dan Petronas Euroasia.
Mesin
Dengan tugasnya sebagai jurugambar profesional, dia telah mengembara ke 40 buah negara termasuk China, Kazakhstan, Sweden, Rusia dan Kanada.
Dia turut menjadi jurugambar bagi syarikat gas dan kenderaan di Jepun serta syarikat perubatan dan farmasi di AS.
Jeffry menimba pengalaman sebagai jurugambar selama 15 tahun dan mula mempunyai pejabat di New York pada tahun 2006.
Lelaki yang sebelum ini merupakan pemberita bergambar memberitahu, portfolio fotonya adalah merangkumi industri berat, editorial, potret dan kembara.
"Saya sebenarnya suka menceburi bidang foto yang tidak banyak diceburi oleh orang lain seperti foto dalam industri berat.
"Sebabnya saya suka tengok mesin yang besar-besar dan barangan berteknologi tinggi. Dari situ, saya tengok bagaimana ia beroperasi dan sebagainya.
"Bukan semua orang dapat tengok. Sekarang saya rasa diri saya sudah seperti ensiklopedia," katanya berjenaka.
Namun, Jeffry menyifatkan kerjanya itu mencabar dan agak berbahaya.
GEMAR bidang fotografi yang kurang diceburi ramai seperti fotografi industri berat.


"Saya pernah terjatuh dari tangga semasa sedang mengambil gambar di kilang gas di Jepun. Kamu tahulah jadi jurugambar ini, perlu bawa bebanan yang berat.
"Kamera besar, lensa-lensa yang beraneka saiz lagi. Berjalan sambil bawa bebanan yang berat kadang-kadang kita tidak mampu mengawal pergerakan.
"Bila jatuh, tulang belakang saya disahkan doktor terjejas teruk. Akibatnya saya tak boleh berdiri dan tak boleh duduk.
"Doktor nasihatkan saya berhenti kerja jurugambar tapi saya enggan. Mana boleh berhenti, itu kerja dan minat saya, saya tak boleh hidup kalau tak tangkap gambar. Itulah yang saya mahu lakukan seumur hidup.
Petronas
"Lama-kelamaan setelah melalui fisioterapi akhirnya saya kembali pulih," ujarnya.
Itu bukanlah satu-satunya saat cemas baginya sepanjang bergelar jurugambar.
Dia pernah merasakan dirinya akan mati apabila mengalami kesakitan altitud pergunungan semasa berada di ketinggian 5,486 meter dari aras laut di sebuah gunung di Kashmir.
Dia tidak boleh bernafas kerana bekalan oksigen yang dibawa dengan kereta telah habis.
Beritahu Jeffry, dia gemar mengambil gambar yang mempunyai mesej cerita, ekspresi dan emosi. Kerana baginya, itu adalah gambar yang mampu menghubungkan jiwa-jiwa manusia.
Kanak-kanak dan warga tua yang ditemui dalam kembaranya adalah golongan yang selalu tidak lepas daripada lensanya.
"Saya suka merakamkan gambar kanak-kanak sebab ekspresi mereka paling tulus dan sejati. Mereka tidak pandai berpura-pura. Emosi mereka ialah benar.
"Jika mereka suka adalah kerana mereka benar-benar suka dan jika mereka berduka, mereka benar-benar berduka.
"Dalam banyak-banyak foto yang pernah saya rakamkan juga, gambar seorang kanak-kanak Tibet adalah gambar yang paling saya suka.
"Saya juga gemar merakamkan gambar warga tua kerana sepanjang kembara, saya suka bergaul dengan mereka.
"Bagi saya, warga tua suka bercakap dan mahu teman untuk berbual. Mereka akan berasa bahagia dan cukup dihargai jika kita mendengar apa yang mereka katakan. Saya amat menghormati orang tua," katanya.
JEFFRY juga gemarkan teknik foto hitam putih untuk menyampaikan mesej secara lebih mendalam.


Kerana minatnya merakamkan gambar yang berekspresi dan penuh emosi, Jeffry berkata, selain untuk merakamkan gambar di Antartika, impiannya adalah untuk menjadi jurugambar perang.
"Saya mahu menjadi jurugambar perang, sebab saya ingin merakamkan gambar yang mampu membuatkan manusia berhenti berperang," ujarnya.
Ditanya adakah kerjayanya mampu menyara hidupnya dan mampu menjadikan dirinya kaya, Jeffry pantas menjawab: Tidak.
"Kerjaya saya sebagai jurufoto profesional bebas bergantung kepada permintaan orang. Jika tidak ada orang hendak ambil bekerja, kita perlu usaha sendiri untuk dapatkan tugasan.
"Kadang-kadang perlu melobi sendiri dengan mengirimkan contoh foto yang pernah kita ambil ke pejabat-pejabat orang," katanya yang pada awalnya pernah gigih menghantar foto rakamannya ke 200 pejabat dalam menara berkembar Petronas sebelum foto itu diambil untuk mengisi sebuah majalah Petronas.
"Tapi saya tidak kisah sangat tentang wang. Sepanjang kembara fotografi saya di merata tempat, saya berjumpa dengan macam-macam orang.
"Ia hanya membuktikan, tanpa rumah yang besar, kereta yang mewah, wang yang banyak, kebahagiaan itu masih boleh dikecapi di dunia ini," katanya yang gemar merendah diri.
Sumber: KOSMO!

Jagalah Tutur Katamu...

Saya buat entri ini setelah sekian lama memerhati, mendapat luahan rasa orang lain, meneliti dan sebagainya.Perhatikan dialog-dialog ini.

"Wah GILERR bagus engko ni. Tiap-tiap malam stadi!!"

"HAHAHAHA!!!.. Bapak ah, kelakar giilerrr!!"

"Siot tul ar kau!!"

"Oii Besar.. Banyak betul ko makan!"

"Oii, sedarlah skit yang muka kau tu hitam/gelap macam *******!!"

"Kau ni dahla kurus kering, bengap pulak tu."

"Hish geramnya aku.. Bodoh betul laa mamat nie!!"

"Bengong ar.. Buat sakit hati aku je."

"Apasal ko ni bongok sangat? Adoii la.."

Pernahkah anda mendengar kata-kata seperti di atas? Bayangkan, apakah perasaan orang yang dihamburkan kata-kata sebegitu rupa? Jika orang tu boleh menerima kutukan tidak beradab ini, maka kira okey lagi, mungkin dia menganggap itu adalah 'so called' gurauan. Tapi hati-hati. Adakah anda expect orang yang tersenyum/diam/layan itu sedang redha? Apakah semua orang di atas muka bumi ini boleh berlapang dada? Sedangkan itik ayam lembu kerbau pun boleh bergaduh, inikan pula manusia. Haiwan dan binatang akan terus bergaduh bila tidak puas hati, tetapi manusia tidak semuanya begitu. Manusia kadang-kadang lebih suka memendam.

Sekiranya orang yang memuntahkan perkataan ini adalah orang jahil, maka saya tidak hairan. Tetapi jikalau dia adalah seorang pendakwah atau seorang yang berjuang untuk Islam, saya tidak sedap hati. Ada sesuatu yang tidak kena. Di manakah akhlak percakapan seorang da'ie yang katanya berjuang?

Merosakkan dakwah
Kepada da'ie dan pejuang, jagalah tutur kata percakapanmu. Sesungguhnya kamu dikelilingi mad'u dan masyarakat yang memerhati. Sekiranya baik tutur katamu, maka baik jualah penerimaan mereka terhadap maudhu' dakwahmu. Sekiranya buruk tutur katamu, adakah kamu expect mereka akan mengikutimu, mencontohimu dan memandangmu dengan pandangan tinggi yang layak diberikan kepada daie? Sekali-kali tidak, bahkan mereka akan menjauhimu. Lebih teruk lagi, mereka akan menirumu utk bertutur buruk sepertimu. Jika begitu, dakwahmu sudah jauh menyeleweng! Kamu bukan menyeru manusia ke arah kesempurnaan akhlak, tetapi meracuni mereka dengan kebinasaan akhlak!

Merosakkan ukhuwah.
Ketawa mengilai, menjerit-jerit, bercakap dengan nada sangat tinggi, sumpah seranah, caci mencaci, maki hamun, mengumpat, senda mempersenda, memanggil orang dengan nama yang dibenci, perli memerli, ejek mengejek, bergurau tidak bertempat dan sebagainya. Tidakkah kamu bimbang kalau-kalau ada orang yang terasa, benci, terkedu, pendam di hati dan sebagainya? Astaghfirullah. Istighfarlah wahai pendakwah sekalian...

Jangan baca entri ini kalau anda tak baca ayat Al Quran di bawah. Perhatikan maksud ayat ini.

“Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain; dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah ia beriman. Dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim.”
-Al-Hujuraat ayat 11-

Apa guna kamu hafal ayat ini sekiranya kamu mengingkari intipatinya?

Sumber: Provillager

Isbaal (Melabuhkan Pakaian/Seluar)



Isbal membawa erti melabuhkan pakaian hingga menutupi mata kaki dan hal ini terlarang secara tegas baik kerana sombong ataupun tidak. Larangan isbal bagi lelaki telah dijelaskan dalam hadis-hadis Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam yang sangat banyak, maka sebaiknya bagi seorang muslim yang telah redha Islam sebagai agamanya untuk menjauhi hal ini. Namun ada sebahagian kalangan yang dianggap berilmu, menolak (larangan) isbal dengan alasan yang lemah seperti klaim mereka kalau tidak sombong maka dibolehkan? Untuk lebih jelasnya, berikut kami paparkan perkara yang sebenarnya tentang isbal agar menjadi pelita bagi orang-orang yang mencari kebenaran. Amin. Wallahul Musta'an.


[A]. DEFINISI ISBAL
Isbal secara bahasa adalah masdar dari “asbala”, “yusbilu-isbaalan”, yang bermakna “irkhaa-an”, yang ertinya: menurunkan, melabuhkan atau memanjangkan. Sedangkan menurut istilah, sebagaimana diungkapkan oleh Imam Ibnul 'Arabi rahimahullah dan selainnya adalah: memanjangkan, melabuhkan dan menjulurkan pakaian hingga menutupi mata kaki dan menyentuh tanah, baik kerana sombong ataupun tidak. [Lihat Lisanul 'Arab, Ibnul Munzhir 11/321, Nihayah Fi Gharibil Hadis, Ibnul Atsir 2/339]


Salam Lebaran + Tips Photoshooting di Hari Raya



Assalamu'alaikum dan Salam Sejahtera buat semua pembaca Blog KameraHidup dan peminat Fotogu.Com :D

Di sini saya selaku admin, ingin menyusun 10 jari mahupun kaki ingin memohon maaf sekiranya ada tersalah kata, tersilap sebut, terlanjur perbuatan atau  terlebih makan..

Ingatlah keluarga tersayang dan gunakanlah peluang hari raya ini utk bermaaf-maafan dengan ibu bapa, adik beradik, sanak saudara dan juga jiran sebelah kot-kot ada yang pernah curi buah mangga jiran dulu.

Akhir kata, sedikit tips yang ingin buat photoshooting / sesi bergambar beramai2 dgn keluarga utk raya ni walaupun anda mnggunakan kamera biasa:

1. Cari kawasan yang ada natural light seperti di luar rumah atau ruang tamu yg ada byk sumber cahaya dari tingkap, jadi anda tak perlu susah2 utk menggunakan flashlight bagi menerangkan muka-muka ceria di hari raya.. gambar juga InsyaAllah tidak akan 'blur' skiranya cahaya mencukupi.. :D

2. Cari kawasan yang lapang sedikit dan mudah untuk anda undur ke belakang.. bagi kamera yg tiada feature 'wide lens',mgkin anda akan alami kesukaran bila ramai orang perlu dimuatkan dalam satu frame.. jadi pilih kawasan yg strategik seblum mnyusun ahli keluarga ok? :)

3. Akhir sekali, jangan lupa mintak ahli2 keluarga untuk bersedia dan senyum ^_^ sebelum gambar di ambil.. kita x mahu bila tgk dlm komputer, ada yg sdg kelip mata, ada yg sedng betulkan songkok, ada yg sedang butang baju.. mintak semua bersedia.. dan SENYUM SEMUA!! Snap~ ^_^

Moga Bermanfaat..~
Selamat Hari Raya Aidilfitri..
Maaf Zahir Dan Batin dari KameraHidup & Fotogu.Com..Gu!

Facebook: Manfaat vs Mudarat


Ustaz Zaharuddin dari www.zaharuddin.net  memang seorang Ustaz yang mahir IT. Beliau juga tidak cepat melatah menangani sesuatu isu hangat kita di zaman IT ni. Dulu beliau memberikan hukum kepada Forex, pelaburan internet, MLM dan persoalan terkini yang dahulunya belum ada. Isuhangat memang sentiasa menyokong Ustaz begini kalau isu-isu khilaf fesyen baru ni kalau ditanya kepada Ulama kemungkinan jawapannya kurang tepat. Biasanya Ustaz Zaharudin menyelami dahulu sesuatu program sebelum memberikan ulasan atau hukum berdasarkan syariah siap dengan berlandaskan dalil nya.

Isu hangat terkini di 2010 ini ialah laman sosial Facebook yang meletup-letup di kalangan warga Malaysia tanpa mengira umur, bangsa dan agama. Banyak isu hangat muncul dari Facebook ini sehingga terpampang di dada akhbar, Berita TV, blog malah kes laporan polis berkenaan isu yang ditimbulkan oleh Facebook boleh dikatakan berlaku setiap bulan. Namapun program buatan Yahudi kalau tak bikin kecoh bukan Facebook namanya. Ustaz Zaharudin dulu pernah mengatakan harus menggunakan Facebook kerana dengan bertujuan berdakwah. Kini selepas 4 bulan beliau melayan FB , beliau membuat sedikit ulasan berkaitan FB antara-antara benda-benda yang perlu di tegah di FB ni. ikutilah ulasan lanjut dari beliau. Facebooker perlu baca ni dan harus ditelan walaupun pahit dan dapat berubah ke jalan kebaikan.

Ulasan Ustaz Zaharuddin.net berkenaan Facebook...

Kisah Kelebihan Sembahyang Tasbih




Diriwayatkan dari Abu Rafi r.a. bahawan Rasulullah S.A.W. telah bersabda kepada Al-Abbas: "Wahai mamanda, sukakah kamu jika aku memberikan hadiah yang berguna kepadamu?" kata Al-Abbas: "Ya, aku suka ya..Rasulullah S.A.W., semoga anda tetap menjadi kesayanganku yang akan aku bela walaupun dengan mengorbankan kedua ibu bapaku."

Kemudian Rasulullah S.A.W bersabda: "Wahai al-Abbas,sembahyanglah 4 rakaat dan bacalah pada tiap satubrakaat surah Al-Fatihah, kemudian sambung bacaan dengan surah lain setelah itu hendaklah kamu membaca Subhanallah, walhamdulillah, walaa illaha illallah, wallahu akbar sebanyak 15 kali, kemudian dalam rukuk hendaklah kamu membaca 10 kali, kemudian i'tidal hendaklah kamu membaca 10 kali, ketika sujud hendaklah kamu membaca 10 kali, duduk setelah sujud juga 10 kali dan apabila kali kedua sujud hendaklah dibaca 10 kali, kemudian duduk sesudah sujud hendaklah dibaca 10 kali sehingga ianya menjadi 75 kali bacaan tersebut dalam satu rakaat dan 300 kali jumlahnya bagi empat rakaat."
Kemudia Rasulullah S.A.W. bersabda lagi: "Wahai Al-Abbas, andaikata dosa-dosamu itu sebanyak pasir di Alij, nescaya akan diampunkan oleh Allah S.W.T."

Setelah mendengar penjelasan dari Rasulullah S.A.W. maka Al-Abbas berkata: "Ya..Rasulullah S.A.W., kalau saya tidak dapat melakukannya setiap hari, bagaimana?"

Rasulullah berkata: "kalau kamu tidak dapat mengerjakannya setiap hari, kerjakanlah setiap hari Jumaat." Al-Abbas bertanya lagi: "Bagaimana kalau saya tidak dapat melakukannya pada setiap hari Jumaat?"

Rasulullah menjawab: "Wahai Al-Abbas,sekiranya kamu tidak dapat melakukannyabpada setiap Jumaat maka lakukanlah sebulan sekali."

Al-Abbas bertanya lagi: "Kalau saya tidak dapat melakukannya sebulan sekali bagaimana?"

Rasulullah berkata: "Klau kamu tidak dapat melakukannya sebulan sekali maka bolehlah kamu melakukannya setahun sekali."

Ka'bul Ahbar berkata: "kalau seseorang itu dapat melihat pahala sembahyang sunat dua rakaat, sudah tentu dia akan melihat pahalanya lebih besar daripada bukit."

Rasulullah S.A.W. telah bersabda: "Sembahyanglah kamu di rumahmu (yakni sembahyang sunat), dan jangan kamu jadikan rumah kamu sebagai kubur (yakni hanya tepat tidur)."

Rasulullah S.A.W. berkata: "Mengerjakan sembahyang sunat dalam rumah lebih afdal dari sembahyang di hadapan orang dan sembahyang fardu itu lebih afdal sembahyang berjemaah dari sembahyang bersendirian."

Mengerjakan sembahyang sunat dalam rumah adalahsebagai nur, oleh itu terangilah rumah kita dengan mengerjakan sembahyang sunat di rumah, dan mengerjakan sembahyang fardu berjemaah di masjid atau di surau.

Ingatlah setiap pesanan Rasulullah S.A.W. bukan ditujukan kepada seseorang itu sahaja, sebaliknya setiap pesanan Rasulullah S.A.W. itu ditujukan kepada semua umat beliau (yakni kita).

Ikatan Hati Manusia Pada Dunia


Kisah ini berlaku sebelum rasulullah wafat iaitu Perang Hunain...Perang yang pertama setelah 19 hari pembukaan kota Mekah (reference: Raheeq Makhtum)..Dalam perang ini, kaum muslim telah diserang hendap...dan sebahagian besar tentera lari ke belakang..hanya 100 tentara yg tidak lari ke belakang dan tetap menentang musuh bersama rasulullah... teguhnya mrk hanya Allah yg teguhkan. setelah dipanggil kembali, bertambahlah bilangan muslim yg kembali menentang semula.
Akhirnya tentera muslim menang mengatasi Puak Hawazin. dan mendapat harta ghanimah yg saaangatt banyak...maka setelah itu..apa yg terjadi? ya....pembahagian harta2 tersebut....dan tahu apa yg berlaku?? . Rasulullah telah memberi semua harta rampasan itu kpd golongan Mekah tanpa beri pada golongan Ansar...sampai mengakibatkan golongan Ansar kecik hati...
yelah...rasul utamakan kaum dia...yelah..rasul dah dapat balik keluarga dia..yelah..rasul dah tak ingat kat kite... yelah...dadadaa...(camtuler agaknya kalau nak bayangkan).
Rasul pun dpt tahu ttg peristiwa 'Ansar yg kecik hati ni..' dan rasul pun berjumpa dgn semua golongan Ansar...

Doakan Non-Muslim?Boleh Ke Bang?




KENYATAAN RASMI PERSATUAN ULAMA' MALAYSIA CAWANGAN SELANGOR BERHUBUNG

Isu Mendoakan Kesejahteraan Kepada Non- Muslim

1. Isu berkaitan perbuatan mendoakan orang bukan Islam telah mula timbul sejak laporan akhbar yang telah menyatakan terdapat khatib solat Jumaat yang mendoakan YB Ketua Menteri Pulau Pinang dalam khutbah Jumaat. Ekoran daripada pendedahan tersebut, pelbagai pihak termasuk ahli politik, agamawan dan masyarakat awam telah memberikan ulasan serta komen terhadap isu tersebut.

2. Secara ringkasnya, Persatuan Ulama’ Malaysia Cawangan Selangor (PUMSEL) berhasrat untuk mengajak seluruh masyarakat untuk meneliti isu yang berbangkit ini daripada perspektif agama khususnya menelurusi pandangan para ulama’ muktabar. Sebenarnya isu ini telah pun dibahaskan dengan terperinci oleh ulama’ silam. Antaranya Imam al- Nawawi, seorang tokoh ilmuwan Islam telah menyatakan dalam karya beliau “Al- Azkar” seperti berikut :

" adalah harus mendoakan kafir zimmi supaya diberikan hidayah petunjuk, kesihatan badan dan seumpamanya". Walaubagaimanapun, Imam Al-Nawawi telah menyatakan orang islam tidak boleh mendoakan keampunan bagi orang bukan Islam.

3. Sebuah hadith telah direkodkan oleh Ibn Sunni, dimana Anas RA telah menyatakan bahawa dengan maksudnya, adalah Nabi SAW telah meminta untuk mendapatkan air lalu seorang Yahudi telah menimbakan air kepada Nabi SAW. Lalu Nabi SAW telah mendoakan kepada Yahudi tersebut “Semoga Allah mencantikkan kamu”, lalu Yahudi tersebut tidak pernah kelihatan uban sehingga dia meninggal dunia.


SYAITAN ITU KREATIF

Pernah satu ketika saya diminta belajar daripada syaitan oleh seorang yang ulama yang dihormati. Saya terkejut. Benarkah ini?

“Belajar tentang kreativiti dan inovasi syaitan menyesatkan manusia,” jelasnya.

Saya tersenyum. Ada kebenarannya. Syaitan begitu kreatif mencipta dan mempromosi kejahatan. Ada-ada sahaja cara dan jalannya. Tidak pernah kaku, jarang yang beku. Sentiasa ligat dan cepat. Sentiasa ada pembaharuan. Malangnya, acapkali orang yang memperjuangkan kebenaran… tidak se’dinamik’ dia. Tumpul kreativiti dan beku inovasi. Asyik-asyik yang semacam itu juga.

Begitulah. Semoga kisah dialog di bawah boleh dijadikan cabaran untuk minda bagi terus memperjuangkan kebenaran. Kita mesti lebih kreatif daripada syaitan!

KISAH TIDAK LAMA DULU

Bertemu dengannya dahulu merupakan satu penghormatan. Apa tidaknya, dia sudah berubah – ke arah kebaikan.
“Mengapa tiba-tiba?” tanya saya.

“Hidayah bang…” jawabnya si dia pendek.

“Bagaimana dengan segalanya?” Risau saya dengan profesyennya.
“Allah ada. Allah akan membantu segalanya.”
“Syukur,” kata saya perlahan.

CINTA VS SUNNAH

Aku tergamam sebentar, mataku kaku melihat buku Kak Siti, roommateku, yang terdapat di atas mejanya, "111 WASIAT RASULULLAH SAW UNTUK WANITA SOLEHAH". Rasulullah? Nama yang sudah janggal untukku ungkap. Entah sudah berapa kurun bibirku tidak menyebutnya. Aku juga sudah lupa apa maksud 'SAW'. Tidak semena-mena ungkapan lagu nasyid kumpulan Hijjaz ketika aku menyertai pertandingan lagu nasyid sewaktu di sekolah rendah terngiang-ngiang di telingaku.

"Rasulullah dalam mengenangmu, kami susuri limpahan sirahmu, dan kami sanjung pengorbananmu... Engkau taburkan pengorbananmu Buat ummatmu......."

Ah, aku sudah lupa apa sambungannya. Lagu itulah yang telah menaikkan nama sekolahku. Dan paling penting ketika itu aku menjadi penyanyi solo. Bagaikan terpukau mataku terus memandang buku itu. Entah sudah berapa hari aku merenung buku itu setiap kali Kak Siti tiada. Entah apa istimewanya hingga menarik tanganku untuk mengambilnya. Kubelek-belek kemudian kubaca satu persatu isi kandungannya, masih tak kutemui bab yang menarik hatiku. Akhirnya mataku terhenti bila terbaca wasiat ke 5: Jangan buat dosa besar, nak baca tapi ada rasa secebis ketakutan.

Takut pada balasan yang bakal aku terima. Lebih-lebih lagi bab sebelumnya mengenai ketaatan kepada suami. Apakah pantas aku meletakkan perasaanku pada lelaki yang bukan suamiku? Apakah pantas aku menyerahkan sepenuh jiwaku terhadap insan yang bukan suamiku? Apakah pantas aku memberi ketaatanku pada insan yang bukan selayaknya? Kepalaku cuba membayangkan semula adegan-adegan romantis antara aku dan Syam.

Cinta pertama yang berputik gara-gara tersalah ambil beg ketika minggu suai mesra untuk pelajar tahun satu. Syam, lelaki pertama yang mengisi ruang kekosongan hatiku. Dialah insan yang banyak memberiku semangat. Dialah insan yang mengeluarkan aku dari kongkongan kisah silam yang telah menghancurkan keyakinanku. Dialah insan yang membalut luka-luka dihatiku. Dialah segalanya.......

Dinar, dirham jadi rebutan rakyat Kelantan


Hari pertama dinar emas dan dirham dibuka untuk jualan, semalam menyaksikan rakyat Kelantan memenuhi Pusat Pajak Gadai Islam Ar-Rahn di Kota Bharu bagi mendapatkan mata wang yang diperkenalkan kerajaan negeri itu.

Rata-rata pembeli yang ditemui berkata mereka berhasrat menjadikan dinar dan dirham itu sebagai hiasan diri seperti loket dan juga untuk disimpan sebagai koleksi peribadi.

Seorang pembeli, Zainun Che Aziz, 60, berkata pengeluaran dinar itu adalah trend terbaru emas di pasaran yang perlu dibeli dan harus dimiliki.

"Emas ni ikut musim, macam-macam bentuk dan saiz emas keluar di pasaran dan bila keluar emas dinar ni saya rasa mesti beli kerana ia unik dan saya mahu membuat loket untuk diberi kepada cucu saya. Kalau tidak beli rugilah mana tahu tiba-tiba ia tidak dijual lagi," katanya.

Sementara itu, Pengurus Operasi Ar-Rahn Kota Baharu 2, Siti Azian Ibrahim berkata sebanyak 344 keping dirham serta 50 keping dinar dibuka untuk jualan semalam.

"Melihat situasi sebelum ini pada mulanya kita tidak menjangkakan jualan dinar akan mendapat sambutan kerana ramai yang tidak bersetuju dengan penggunaannya dalam urusan seharian.

"Tetapi pembukaan jualan mata wang berkenaan di Ar-Rahn ini melihat sesuatu yang berbeza apabila rakyat tetap berminat membelinya dan kebanyakan pelanggan berkata mereka mahu menjadikan dinar itu sebagai perhiasan diri seperti loket dan gelang," katanya.

Siti Azian berkata bagi dinar, terdapat lima saiz yang dijual dengan harga berbeza setiap hari mengikut nilai emas semasa dan hari ini harga bagi setengah dinar ialah RM296, satu dinar (RM592), dua dinar (RM1,184), lima dinar (RM2,960) dan lapan dinar (RM4,736).

"Manakala bagi nilai dirham pula ialah satu dirham bernilai RM13, dua dirham (RM26), lima dirham (RM65), 10 dirham (RM130) dan 20 dirham (RM260)," katanya.

Beliau berkata bagi dinar, ia dibuat menggunakan emas bernilai tinggi iaitu emas 916 yang diguna untuk membuat barang kemas.

"Memang diakui di Kelantan trend membeli emas sentiasa wujud sejak dulu sehingga kini kerana tarikan nilainya yang sentiasa bernilai dan tidak akan turun secara mendadak sehingga merugikan," katanya.

Siti Azian berkata mereka yang berminat untuk membeli dinar itu dan ingin mengetahui harga dari semasa ke semasa boleh layari laman web http://islamicmint.com.my/atau mengunjungi pusat Ar-Rahn berhampiran, yang dipertanggungjawab menjadi wakil sah jualan dinar dan dirham.

Sumber: Malaysiakini

Related Posts with Thumbnails